Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


donderdag 2 augustus 2012

Laat berichten van studenten 'live' op het scherm verschijnen (zonder in te loggen)!

TodaysMeet is een heel apart tooltje dat toelaat om berichten (verzonden van een smartphone, laptop, ...) onmiddellijk op een groot scherm te projecteren.
UPDATE september 2018: TodaysMeet is niet langer actief, maar met Yo Teach! is er een alternatief beschikbaar met misschien wel meer mogelijkheden.
Surf naar de site van TodaysMeet en geef een naam aan je 'room' (je hoeft niet eens in te loggen!). Geef aan hoe lang je 'room' actief moet blijven (van 2 uur tot een jaar) en that's it! Je hoeft enkel nog de naam van je 'room' door te geven aan je studenten en ze kunnen van start gaan. Op hun scherm tikken ze dan een bericht in en geven ze hun naam op. Zodra ze hun bericht versturen, verschijnt het op jouw scherm (dat je dan uiteraard kan projecteren).
Het is werkelijk heel eenvoudig en lijkt me erg leuk om te gebruiken voor bijvoorbeeld een brainstormsessie of om op een snelle manier 'content' te verzamelen ("Wat is je lievelingswoord of jouw favoriete gerecht in het Spaans?", "Wat heb je gisterenavond gedaan?", "Welk verjaardagscadeau zou je (niet) schenken aan...?").  Je kan studenten ook in groepjes zetten en één iemand aanduiden die ideeën mag posten...
In onderstaand filmpje zie je alvast hoe het werkt, maar voor meer details bekijk je beter deze tutorial.




Twitterwall.me is trouwens een vergelijkbare tool, maar werkt -zoals de naam al doet vermoeden- enkel met Twitterberichten. Ik heb het nog niet getest en ben ook niet van plan dit te gebruiken in mijn lessen, maar je weet maar nooit...
Ik werkte een opdracht uit met deze tool (zie 'mijn Web 2.0-opdrachten) in ons taallabo. Meer ideëen vind je op 'Free technologie for teachers'.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten