Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


donderdag 20 januari 2011

Bestanden delen met "Dropbox"

Met Dropbox kun je heel gemakkelijk bestanden delen met vrienden, collega's én met je eventuele andere computers (zo hoef je ze niet telkens met een USB-stick over te brengen bvb). Het werkt als een gewone folder die je kunt plaatsen ergens op je computer, zodra je een bestand in deze map stopt wordt hij direct geüpload (en op een veilige plaats opgeslaan op het internet; in die zin is het ook een back-up!).
Deze bestanden kun je dan vervolgens delen met anderen door ze eenvoudigweg uit te nodigen voor één bepaalde folder, wat erg handig kan zijn als je gezamenlijk aan een project werkt.
Het programma heeft ook nog wel een paar andere voordelen (zo kun je per ongeluk gedelete files toch nog weer ophalen), maar die ontdek je best zelf door het instructiefilmpje te bekijken op de site zelf.
Met je gratis account krijg je een opslagcapaciteit van 2GB.
Mijn goede collega Koen wees me nog op het gelijkaardige programma Nomadesk, dat weliswaar betalend is, maar dat geen limiet heeft qua opslagcapaciteit (en in die zin een ideaal is om steeds een back-up te hebben van je harde schijf). Ik gebruik het ondertussen om steeds en altijd over mijn bestanden te kunnen beschikken (op mijn laptop, Ipad én om het even welke andere computer) én als back-up (nu hoef ik niet steeds mijn nieuwe bestanden te saven op een externe harde schijf).
UPDATE 21/10/12: Daarnaast zijn er nog enkele andere populaire diensten die het vermelden waard zijn: Vooral het recente Skydrive lijkt erg interessant. Vergelijkbaar met Dropbox, maar je hebt wel een internetverbinding nodig om je bestanden te kunnen bekijken. Het is anderzijds goedkoper, je krijgt iets meer gratis opslagruimte én je kan je bestanden embedden (Bij Dropbox kan je -voorlopig- enkel een URL krijgen om je bestanden te delen). Meer info ivm Skydrive staat te lezen in dit interessant blogbericht van H. Van Schie en ook dit artikel waarin verschillende diensten (Dropbox, Google Drive en Skydrive) met elkaar worden vergeleken is erg de moeite waard.
UPDATE februari 2013: Voor meer info omtrent de gelijkenissen en verschillen tussen de verschillende opslagdiensten, moet je beslist deze vergelijkende tabel even bekijken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten