Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zaterdag 15 januari 2011

Een blog maken met Blogger

Een blog is oorspronkelijk bedacht om op regelmatige basis berichten op te posten, waar je een 'tag' (of 'zoekterm') aan verbindt, zodat ze gemakkelijk terug te vinden zijn (op thema bvb.). Vandaar ook de term 'blog' (samentrekking van web + log), een soort dagboek op het web. Nu, met een beetje verbeelding, zijn er natuurlijk nog tal van andere toepassingen waar je een blog kan voor gebruiken (als website, als samenwerkingstool, enz.)

Blogger is het programma waarmee deze blog is gemaakt. Er zijn ook nog andere programma's, Wordpress dat misschien wel meer mogelijkheden heeft, maar daardoor ook iets ingewikkelder is. Voor de toepassingen die ík momenteel in de klas voor ogen heb, is Blogger in elk geval ruimschoots voldoende.

Een interessant tooltje wanneer je met klasblogs wilt werken is Planetaki: je kan er de blogs van elke student aan toevoegen zodat je op één pagina kan zien wanneer er iets nieuws is gepubliceerd. Op die manier hoef je niet naar elke blog apart te surfen (om vast te stellen dat er (nog) niks gepost is).

Net als zowat alle andere Web 2.0-toepassingen is ook het gebruik van Blogger lang niet zo moeilijk. Het de bedoeling dat mijn studenten Spaans uit het tweede jaar er volgend jaar zélf eentje maken om o.a. links op te plaatsen naar de opdrachten die ze moeten uitvoeren op het Web 2.0. Daarvoor heb ik een klein instructiefilmpje gemaakt waarin ik uitleg hoe je eraan begint.

UPDATE: ondertussen gebruik ik Blogger enkel nog om zelf blogs te maken (zoals deze). Mijn studenten posten hun opdrachten nu op een wiki, omdat dit minder 'energie' vraagt van hun kant. Om de tijd die ze investeren in het maken van een eigen blog te verantwoorden, moeten de studenten toch een 3-tal uur per week jouw les volgen, vind ik (tenzij je samenwerkt met collega's, bvb). Je kan natuurlijk altijd met een (gemeenschappelijke) klasblog werken, waar ieder zijn bijdrage kan posten, maar met grotere klassen wordt dat al snel onoverzichtelijk.

Sinds kort werk ik ook graag met tools als Checkthis: véél eenvoudiger dan blogs, wikis of websites, maar je kan er (zonder in te loggen) ook een aantrekkelijke webpagina mee maken met allerhande multimedia. Ideaal om studenten snel aan de slag te zetten!! Nieuwe update: nu Checkthis niet langer bestaat, gebruik ik het gelijkaardige Smore.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten