Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


donderdag 20 januari 2011

Een interactieve les met Youtube?

Op The Knewton Blog kwam ik onlangs een erg interessante toepassing tegen van YouTube-videoaantekeningen, waarmee je interactieve videos kan maken.
Het lijkt op het eerste zicht iets voor gevorderden :), en denk niet dat ik hier onmiddellijk iets mee zal doen, maar zo moeilijk is het eigenlijk niet. Het gaat hem vooral over de structuur van het verhaal en de creativiteit die ervoor nodig is. Het komt hierop neer dat je in je video zones selecteert die aanklikbaar zijn: wanneer je erop klikt verschijnt de pagina die erachter zit (via een link). Het leuke aan de bovenvermelde activiteit, is dat er zich een nieuwe video opent wanneer je op bepaalde zones klikt. Op die manier is het mogelijk om het verloop van een verhaal te laten bepalen door de gebruiker...

Misschien speel ik het wel 'ns door aan studenten die een stapje verder willen gaan of willen experimenteren met iets nieuws (studenten uit onze richting Eventmanagement?).Of wie weet, haal ik dit ooit 'ns boven voor een speciale gelegenheid... Meer uitleg, alvast, in onderstaand tutorfilmpje:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten