Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zondag 16 januari 2011

Google Docs

Met Google Docs & Spreadsheets kan je gratis online spreadsheets, tekstdocumenten en presentaties maken, bewerken en delen met anderen. In die zin is het niet alleen een alternatief voor Word-, Excel- en Powerpointtoepassingen, je kan ze bovendien ook nog een gemakkelijk delen!
Op het internet vind je tal van tutorfilmpjes die het gebruik haarfijn uitleggen (Je tikt "Google Docs" maar 'ns in in Youtube! Hier wordt het principe erg aanschouwelijk uitgelegd en ook deze site moet je zeker 'ns bekijken voor je aan de slag gaat). Je begint, zoals steeds, met het aanmaken van een account (je kan je hiervoor ook je gmail-account gebruiken, als je die hebt), en je bent zo vertrokken.

Zelf maak ik gebruik van Google Docs om grotere tekstbestanden die ik vooraf in Word heb gemaakt toe te voegen aan mijn blogs. De belangrijkste reden is dat je in Word veel meer (grafische en andere) mogelijkheden hebt dan in Blogger. Op mijn blog "Mi portafolio digital 2.0" zie je daar een aantal voorbeelden van, wanneer je in de linkerkolom klikt op de verschillende "Tareas" (= taken).
Het werkt als volgt:
  • Je maakt eerst een Worddocument dat je opslaat als PDF.
  • De PDF load je up met Google Docs.
  • Bij de opties duid je aan dat het document beschikbaar moet zijn voor anderen. Op die manier krijg je automatisch een link die aan het document is gekoppeld.
  • Die link plaats je ten slotte in je blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten