Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


vrijdag 28 januari 2011

Maak zélf een animatiefilmpje met "Voki"!

Met het on-line programma Voki kun je op een héél eenvoudige manier zelf animatiefilmpjes maken. Mét een ingesproken tekst... Gratis! Je kiest zelf je personages (die je makkelijk kan aanpassen), de achtergrond en de stem (je kan namelijk kiezen: óf je spreekt zelf een tekst in óf je schrijft gewoon het tekstje dat door een computerstem wordt voorgelezen). Het resultaat is behoorlijk spectaculair, vind ik zelf, te meer het programma volledig gratis is en je niks hoeft te downloaden. Het is ook erg makkelijk om nadien je 'voki' te publiceren (via URL, Twitter, Facebook óf met de HTML-code).
Hoe het in zijn werk gaat is heel goed uitgelegd in deze handleiding (doorklikken in de linkerkolom op "Multimedia" en vervolgens "Voki").


Geen opmerkingen:

Een reactie posten