Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zaterdag 15 januari 2011

Selecteer slechts één bepaald stukje uit een YouTube-video

Met SafeshareTV kan je eigenlijk maar 2 dingen, maar daardoor is het ook zo eenvoudig:
  1. Door een URL-link van een Youtube-filmpje naar het programma te kopiëren krijg je onmiddellijk een nieuwe URL waarop enkel nog het Youtube-filmpje is te zien, zonder alle andere elementen die je normaal op zo'n Youtube-pagina vindt (en die studenten kunnen afleiden).
  2. Nog interessanter is misschien wel de functie waarbij je in nauwelijks 2 klikken het filmpje kan "bijknippen" en zo een URL-link krijgt naar slechts een deel van het filmpje!
TubeChop is een gelijkaardig tooltje, alleen krijg je er hier ook nog een HTML-code bij, zodat je het stukje film ook kan embedden in een blog of website! Er verscheen hierover een interessant artikel op de blog van André Manssen.


Nog beter is misschien StepUp.io, dat ik laatst ontdekte via wwwWhat'sNew. Daarmee kan je de video opdelen in verschillende stukken die je vervolgens kan weglaten uit het filmpje of apart kan delen met anderen via een URL.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten