Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zondag 16 januari 2011

Webquest

Een webquest is een taakgerichte zoekopdracht op het internet, waarbij de student een aantal vaste stappen doorloopt om te komen tot een eindprodukt. Hij wordt daarbij als het ware langs een (beperkte) serie websites geleid waar hij de informatie kan vinden die daarvoor nodig is. Door de "zoektocht" op die manier te beperken, vermijd je dat de student de weg kwijt geraakt in het doolhof van het internet. Eigenlijk zijn webquests dus een toepassing op het Web 1.0, wat uiteraard niet wegneemt dat ze leerrijk en interessant kunnen zijn! Het is wel fijn dat je in Webquests tal van Web 2.0-tools kan integreren (zoals bvb. wikis, fora, enz.). Dan wordt het pas écht interessant!

Er bestaan uiteraard al tal van Webquests die vrij beschikbaar zijn op het internet. Je vindt ze snel door gewoon "webquest" en eventueel een extra trefwoord in te tikken in Google (voor "webquest" en "Spaans" kom je onmiddellijk deze tegen, bijvoorbeeld), maar je kan er op een eenvoudige manier ook zelf eentje maken, volledig op maat van je studenten. Voor Nederlandstaligen lijkt Webquestmaker me wel een goed programma.
Meer info vind je op deze interessante Website van Margreet van den Berg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten