Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zondag 16 januari 2011

Woices

Update: Woices is off-line gegaan in maart 2016. Een mogelijk alternatief is Meograph.

Woices is een gratis toepassing op het web, die toelaat om audio-opnames te linken aan één welbepaalde geografische locatie (letterlijk als het ware), waar anderen ze nadien kunnen beluisteren. Stel je daarbij een map voor zoals Google-maps waar je op inzoomt naar een specifieke locatie (dat kan een stad zijn, maar ook een straat, plein of huis). Naar mate je verder inzoomt verschijnen steeds meer icoontjes waar mensen gesproken commentaar hebben achtergelaten, gelinkt met de plaats in kwestie (dat kan gaan om toeristische informatie, maar ook om persoonlijke ervaringen, gedichten, enz.). Je kan deze info trouwens niet alleen beluisteren vanaf je computer, maar -en dat is uiteindelijk de bedoeling- ook vanaf je mobiele telefoon!

Ik heb het 'ns uitgeprobeerd en het is werkelijk zéér eenvoudig! Voor mijn studenten Spaans heb ik een opdrachtje bedacht waarbij ze zelf een plaats kiezen die ze tof vinden en waar ze vervolgens (minstens) 30 seconden commentaar moeten aan linken voor Spaanstalige toeristen (tips, culinaire weetjes, in welke periode ze de plaats best bezoeken, leuke bars, enz.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten