Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zondag 16 januari 2011

Woordenwolken met Wordle

Wordle is een gratis toepassing waar je in 1, 2, 3 een woordenwolk mee maakt: zowel van een tekstbestand dat je rechtstreeks in het programma kopieert, als van een website waarvan je eenvoudigweg de URL moet kopiëren! Je kan uiteraard ook zelf een serie woorden ingeven om die om te toveren in een mooie lay-out. Ga snel even kijken op de site en je weet meteen waarover het gaat. Hoe Wordle precies werkt en hoe je de Wordcloud nadien het beste opslaat, wordt goed uitgelegd in dit filmpje. Om de Wordcloud te bewaren, neem ikzelf trouwens een screenshot die ik vervolgens open en bewerk in Paint. Sinds kort kan je ook aanduiden welke taal je gebruikt, zodat frequente woorden (lidwoorden, 'en', enz.) eruitgefilterd worden.

Er zijn heel wat interessante toepassingen te bedenken met Wordclouds. Studenten kunnen zichzelf voorstellen adhv zo'n wordcloud of ze kunnen er bijvoorbeeld de kernwoorden van een tekst in opnemen om die nadien samen te vatten voor de klas (ipv het traditionele briefje met de 10 kernwoorden). Een wordcloud kan ook dienen om een onderwerp in te leiden of om woordenschat aan te brengen: je kan namelijk ook 'hyperlinks' aan de woorden verbinden (de student moet dan bvb de woordenwolk bekijken tegen volgende les en de onbekende woorden aanklikken).

Als kennismakingsles maakte ik onderstaande Wordcloud met 'Wordle', waarin ik mezelf voorstel. Er zitten echter 3 onjuistheden in die mijn studenten (in groepjes van 3) moeten zien te raden. Nadien vraag ik hen om zelf 5 zinnen over zichzelf te maken, waarvan er één gelogen is... Je zou hen kunnen vragen om er een Wordcloud van te maken (dan neem je, denk ik, beter 10 zinnen en 2 leugens). Opgelet: wanneer je woorden samen wilt houden (bvb: je suis né en 1980), dan moet je een ~ tussen je woorden plaatsen. Hier zie je de woordenlijst die ik in Wordle heb ingebracht om de Wordcloud te bekomen (zaken die je groter wilt zien verschijnen, tik je dus meermaals in). Wil je je woorden in een andere vorm/kleur/..., dan klik je op 'randomize'.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten