Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zondag 6 februari 2011

Orden woorden in een "mindmap"

Een mindmap is een grafische voorstelling die de verbanden tussen verschillende begrippen (of woorden) heel mooi uitbeeldt. Het zou een ideale manier zijn om woorden uit eenzelfde semantisch veld op deze manier in kaart te brengen én in te studeren. Je kan zelf zo'n mindmap voor je studenten ontwerpen, maar ze kunnen dit uiteraard ook zelf doen.
Online zijn er tal van gratis programma's te vinden waarmee je dit kan doen. Tijdens een workshop bij Tollnet leerde ik Popplet kennen. Het voordeel is vooral dat je met veel personen aan dezelfde mindmap kan werken.  Mind 42 is een leuk alternatief, maar is slechts gratis voor 3 personen. Verder is ook Bubbl.us een bekende tool en hier staan er nog een aantal. Tot slot geef ik nog Spiderscribe mee, waarover een interessante bijdrage staat op deze blog van Margreet van den Berg. Op YouTube vind je bovendien tal van tutorials (gewoon even de naam van het programma intikken...)!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten