Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zondag 6 februari 2011

Mondelinge feedback opnemen met "Jing"

Jing is een softwareprogramma waarmee video's (screencasts) of afbeeldingen (screenshots) gemaakt kunnen worden van het computerscherm. Je kiest daarvoor eerst -met een verplaatsbaar kader- welk deel van je scherm zichtbaar moet zijn en drukt vervolgens op de opnameknop. Je mondelinge commentaar wordt vanaf dat moment opgenomen, terwijl je met je cursor bijvoorbeeld zaken op het scherm kan aanduiden, enz. Het programma kan nog heel wat meer, maar deze functie lijkt erg interessant om directe en persoonlijke feedback te geven op een schriftelijke taak van een student. Met de gratis versie van Jing is het mogelijk om filmpjes te maken van maximaal 5 minuten, maar dat volstaat wellicht ruimschoots voor deze toepassing. Een groot voordeel van het programma is dat je het opgenomen bestandje nadien heel eenvoudig kan opsturen met mail of publiceren (op Toledo of een blog).
Wat ook interessant kan zijn, is om op deze manier een opdracht mondeling te formuleren i.p.v. schriftelijk. Kijk hier voor meer uitleg over het programma en voorts staan ook op Youtube tal van tutorials.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten