Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


woensdag 2 februari 2011

Woordjes leren met "Audivididici"

Audivididici is in wezen een klassiek 'overhoorprogramma', maar het heeft een aantal leuke eigenschappen:
  • wanneer je de woorden of woordgroepen invoert, samen met hun vertaling, kun je er vervolgens ook een geluid of beeld aan koppelen (van je computer of door gewoon een URL-link plakken)!
  • je kan de woordenlijsten onderling uitwisselen. Op die manier kunnen studenten gemakkelijk samenwerken om samen een woordenbank uit te bouwen.
Er zijn verschillende manieren om de woorden nadien in te oefenen, o.a.:
  • Diapresentatie: je krijgt alle vragen en antwoorden te zien en te horen.
  • Oefenen: hierbij krijg je de vraag te zien met het daarbij behorende beeld en/of geluid. Je geeft het antwoord voor jezelf.
  • Dictee: je krijgt de vraag met het bijbehorende beeld en geluid; je vult zelf het antwoord in. De software controleert de antwoorden,
Mij lijkt het alvast een interessante manier om woordenschat in te studeren en ik stel het aan het begin van volgend academiejaar wellicht ook voor aan de studenten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten