Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zondag 31 juli 2011

Je stem opnemen en onmiddellijk delen (via mail, blog,...)

In een vorig bericht legde ik uit dat je je stem gewoon kan opnemen met een Windows zelf. Om zo'n bestand te delen, moet je het vervolgens natuurlijk uploaden en ergens posten. Dat is soms een probleem omdat je niet op alle platforms zomaar audio kan posten (op Blogger bijvoorbeeld). Daar heb je een omweggetje voor nodig: eerst moet je het audiobestand ergens op een server plaatsen en vervolgens linken aan je blog. Nu, in dat geval zijn er veel eenvoudiger methodes:

Dé eenvoudigste manier is zonder twijfel via Vocaroo. Je ziet hieronder meteen het scherm dat verschijnt wanneer je de site opent. Je hoeft dus niet eens een account aan te maken: gewoon naar de site gaan en meteen opnemen.


Na de opname druk je nogmaals op de knop en kun je jezelf herbeluisteren. Ben je tevreden, dan heb je slechts 2 keuzes: ofwel stuur je de opname door naar iemand door een emailadres op te geven, óf je kiest om de opname op het internet te posten. In dat geval krijg je een URL-link voor je audio-bestandje én een HTML-code om het desgewenst te embedden in bvb een blog. Héél handig!!
Ook AudioPal is zo'n online service waar je audio kan opnemen (of uploaden) en die je ook een HTML-code bezorgt. Net iets omslachtiger dan Vocaroo, maar beslist de moeite. 
Verder is ook SpeakPipe's een goed alternatief. Het werkt ongeveer net als Vocaroo.

Een andere interessante tool om audio op te nemen vervolgens te delen is Audioboo (hier moet je wel eerst even een account voor aanmaken). Daarmee kun je niet alleen je stem opnemen van achter de computer, maar ook met je telefoon of GSM (voor Iphone zijn er gratis apps). In feite is het programma bedacht als een soort 'social network', zoals meteen zal blijken uit het demofilmpje hieronder. Het leuke is dat je ook foto's aan je audio-bestandje kan verbinden (dit lukt enkel voor de URL, wanneer je de opname embedt op een blog bvb, krijg je enkel het audio-bestandje te horen). Om audio aan foto's te koppelen, gebruik je volgens mij beter Yodio (zie item "audio" in deze blog).
Onlangs vond ik ook deze interessante tutorial in het Nederlands waarin de tool uitstekend uitgelegd wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten