Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zaterdag 16 juli 2011

Grote bestanden versturen

Het versturen van grote bestanden zorgt vaak voor problemen. De meeste emaildiensten kennen een beperking van het aantal megabyte dat per email als bijlage verzonden mag worden. Yousendit is een dienst die het mogelijk maakt om bestanden tot 50 Megabyte gratis te versturen, zonder dat je een account moet aanmaken of iets hoeft te downloaden! Sinds begin 2012 wordt wel gevraagd om een account te creëren, maar het enige dat je hoeft te doen is een paswoord op te geven en de link die je krijgt opgestuurd (naar het opgegeven emailadres) te activeren door erop te klikken.
Het gaat dan als volgt:
- je vult je eigen emailadres in en dat van de bestemmeling.
- je selecteert het document dat je wilt versturen
- je geeft eventueel een onderwerp op en schrijft er een boodschap bij
- je verzendt het... that's it.
De "geadresseerde" krijgt vervolgens een e-mail met een hyperlink naar het bestand en aanvullende uitleg. De ontvanger heeft zeven dagen de tijd om het bestand te downloaden. Na een week wordt het bestand namelijk automatisch van de servers verwijderd. Je kunt zelf selecteren hoeveel mensen een bestanden mogen downloaden. Het maximum aantal is 100 personen.


Nu, je kan met Yousendit ook grotere bestanden versturen, maar dat is niet gratis. Dan gebruik je bvb beter Dropbox (zie "documenten delen en bewerken"). Dat is weliswaar iets omslachtiger (zeker als je het voor éénmalig gebruik is), maar dan beschik je wel over gratis 2GB!

Snel een bestand versturen tot 2GB (een videofilmpje bvb) kan ook met DropSend. Geen installatie of account vereist! Je kan er wel maar 5 bestanden per maand gratis mee versturen.

Onlangs verscheen ook Jumpshare waarmee je verschillende bestanden tot 100 MB kan versturen (in totaal tot 2GB). Erg interessant dus, en bovendien geen installatie of account vereist! Meteen aan de slag.

Meer info omtrent deze en andere tools om grote bestanden te versturen vind je hier.

2 opmerkingen:

  1. Interessant artikel, ik heb zelf een website omtrent grote bestanden versturen . Misschien een leuke aanvulling hierop?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Hendrik, Bedankt voor je aanvulling! Ik heb je website toegevoegd aan het artikel.

    BeantwoordenVerwijderen