Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


woensdag 3 augustus 2011

Voorzie webpagina's van markeringen en commentaar

Met Markup is het mogelijk om op het even welke webpagina markeringen aan te brengen (kaders, pijlen) én er tekst aan toe te voegen. Dit kan erg handig zijn om de aandacht op iets te vestigen of om feedback te geven. Hier zie je een voorbeeld van hoe zo'n pagina er dan uitziet. Het werkt heel eenvoudig, want je hoeft je niet eens te registreren:
  1. De eerste keer dat je deze tool uitprobeert, moet je het symbool onderaan de Markup-pagina naar je favorieten- of bladwijzerbalk bovenaan je browser slepen. Let op: dit werkt NIET in Internet Explorer. Doe het dus bvb. in Mozilla Firefox (et resultaat -de gemarkeerde pagina- zal achteraf echter wel zichtbaar zijn in Internet Explorer).
  2. Ga vervolgens naar de pagina die je wilt markeren (dus niet in Internet Explorer) en druk vervolgens op het Markin-symbooltje in je bladwijzerbalk (waar je het naartoe hebt gesleept). Er zal een balkje verschijnen, rechtsbovenaan, waar je met je cursor op moet drukken om de acties uit te voeren. Het wijst zichzelf uit.
  3. Wanneer alles gemarkeerd is en je eventueel commentaar hebt toegevoegd, druk je op de "publish-knop". Er zal een URL gegenereerd worden, die je vervolgens kan doormailen of kan posten op je blog, Toledo, enz. Een embed-code krijg je jammergenoeg niet. Deze pagina kan dus wel gewoon geopend worden vanuit Internet Explorer.
In dit tutorfilmje zie je hoe het in zijn werk gaat.

Update: Erg interessant is ook Coment.me, waarbij je de URL enkel hoeft te kopiëren om onmiddellijk commentaar en aantekeningen te kunnen toevoegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten