Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


maandag 1 augustus 2011

Voxopop, een mondeling discussieforum

Voxopop is een soort discussieforum, waar je je boodschap niet neerschrijft (zoals gebruikelijk is), maar rechtstreeks inspreekt op de webpagina (je moet wel Java geïnstalleerd hebben op je computer). Het programma is vrij eenvoudig en er zijn niet zoveel mogelijkheden, maar soms hoeft dat ook niet :) In principe is het zo dat je een discussieforum creëert en je een eerste korte boodschap inspreekt. Je nodigt vervolgens studenten uit per mail, of je bezorgt hen de URL (bvb op Toledo of je blog) en zij komen meteen op de pagina waar ze hun reactie kunnen inspreken (nadat ze een naam hebben opgegeven).



Een nadeel van Voxopop (ten opzichte van Voicethread bvb) is dat je geen media kan toevoegen aan de discussie en dat je het forum ook niet kan embedden in je blog of Toledo bvb. Wat wel mogelijk is, is om de opdracht (mét bvb een filmpje of een foto waarop de student moet reageren) uit te werken op een blog, op Toledo of zelfs een Word-document, en daarin een hyperlink te plaatsen naar het discussieforum.
Een voordeel (ten opzichte van Voicethread dan) is dat de discussie lineair is, en ook qua chronologie een stuk aanschouwelijker is. In de schuifbalk onderaan zie je zeer duidelijk wie eerst heeft gereageerd en wie daarop volgt. Deze tool lijkt me dan ook in de eerste plaats geschikt voor opdrachten waar de volgorde van de reacties van belang is (bvb. een discussie waarbij expliciet wordt gevraagd te reageren op voorgaande berichten, of een soort 'vervolgverhaal' waarbij elke student verder bouwt aan een verhaal), zoniet zou ik eerder opteren voor Voicethread. Wat wel erg handis is, is dat je je via RSS op de hoogte kunt laten houden van nieuwe berichten in de discussiegroepen die je volgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten