Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


dinsdag 21 februari 2012

Documenten "embedden" met Scribd


Wanneer je een document (Word, PDF, Excel, PPT ...) wilt publiceren op een blog, wiki, website, ... dan kan je dat doen via een hyperlink of door het te embedden. In het geval van een hyperlink, wordt de gebruiker doorverwezen naar de URL van je document (al dan niet in een nieuw venster). Het kan ook anders: door je document als het ware volledig op te nemen in je blog/wiki of website. De gebruiker ziet het document dan meteen, zonder dat hij moet doorklikken. Om je document te kunnen "embedden", moet je het eerst online publiceren en vervolgens de HTML-code kopiëren (niet de URL! --> dit is om een hyperlink te maken). Die HTML-code plak je vervolgens in je blog/wiki (kies daar voor de HTML-weergave of widget).
Nu, er zijn heel wat (gratis) online programma's waar je je documenten op kan plaatsen (Dropbox, Nomadesk, Google Docs, enz.), maar je krijgt niet bij allemaal een "embed-code".
Scribd is op dat vlak erg interessant: je kan er niet alleen je documenten opslaan (voorlopig nog steeds gratis en zonder limiet!), je krijgt ook voor elk document een URL én embed-code (met bovendien nog enkele weergaveopties). Eén nadeel is dat de tool niet steeds lijkt te werken met Mozilla Firefox (bij Blogger werkt het wel, maar in Wikispaces is het document zelf dan niet zichtbaar, enkel de link die je er heen leidt). Bij andere browsers lukt het wel.
Het programma werkt erg intuïtief: je maakt snel een account aan en je kan meteen je document uploaden. Onderstaande handleiding, die met het programma is embed, is volgens mij niet eens nodig...
Korte Handleiding Scribd.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten