Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zondag 19 februari 2012

Videochatten zónder inloggen!

Caffein is een gratis tooltje waar je zomaar een videochat-sessie kan opzetten, zonder dat jijzelf óf de andere deelnemer(s) iets hoeft te downloaden of hoeft in te loggen (niet eens met een account dus).
UPDATE SEPTEMBER 2012: Ik merkte zopas dat de link niet langer werkt. Er is verder geen informatie te vinden, dus ik vrees dat deze dienst is stopgezet.

Dit programma is echt een stúk laagdrempeliger dan Skype, bijvoorbeeld, wat een stuk uitgebreider is. Caffein kan dus handig zijn wanneer je gesprekspartner geen ervaring heeft met Skype en je verder niet al te veel eisen hebt. Het werkt als volgt: je gaat naar de site van Caffein en klikt op 'Create a new room'


Je geeft een naam aan je Chatroom en automatisch zoek het programma je webcam. Wanneer je toegang verleent hoef je enkel nog de bijhorende URL te bezorgen aan je gesprekspartner (tot 12 deelnemers) via mail, twitter, facebook, een blog, enz.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten