Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zondag 19 februari 2012

Wie wordt multimiljonair?

Onlangs vond ik deze Flash-tool om zelf een "Wie wordt multimiljonair"-spel samen te stellen (met alles erop en eraan, inclusief geluid, de 50/50-mogelijkheid, publiekskeuze en zelfs hulplijn). Het eindresultaat is niet alleen visueel aantrekkelijk, het is vooral ontzettend eenvoudig in gebruik! Op de site zelf klik je gewoon op "Make a new game". Je hoeft niets te downloaden en zelfs niet in te loggen! Er verschijnt meteen een scherm waarop je de vragen intikt samen met 4 keuzemogelijkheden. Je duidt telkens het correcte antwoord aan. Ten slotte, geef je onderaan enkel nog een naam aan je spel en vul je de naam in van de auteur en that's it! Je krijgt automatisch een URL waar je je kwis kan vinden!


Op de hoofdpagina van de site kan je ook kiezen voor "Game library", waar je niet alleen je eigen spel zal terugvinden, maar álle spelen die werden gemaakt. Dit spel gaat bijvoorbeeld over Barcelona. Nu, het leuke is dat je die andere games niet alleen kan spelen, maar ook kan aanpassen om er zo je eigen spel van te maken (waarvoor je dan een nieuwe URL krijgt)! Dit is hetzelfde spel over Barcelona, maar in de edit-mode.
Bijzonder eenvoudig, dus. Vandaar ook erg geschikt om studenten (in groepjes) hun eigen spel te laten samenstellen. Ze hoeven enkel 15 vragen te verzinnen (minder kan ook) over één of meerdere onderwerpen (een thema dat in de klas behandeld werd, of een thema naar keuze) en ze in het programma in te brengen. Nadien kunnen ze elkaars spel spelen - thuis, in het computerlokaal of gezamenlijk in de klas- en eventueel opnieuw "editen" om er de fouten uit te halen.
Opgelet: wanneer je een vraag foutief beantwoordt is het natuurlijk "game over", maar dan begin je toch gewoon opnieuw...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten