Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


dinsdag 3 juli 2012

Laat bezoekers van je internetpagina toe om een mondelinge boodschap in te spreken!

SpeakPipe is een tooltje dat bezoekers van je internetpagina (blog, wiki, website, facebook, Toledo-cursus, enz.) toelaat om een gesproken boodschap inspreken, door op één enkele knop te drukken. Je bepaalt zelf waar die knop precies staat (links/rechts/boven/onder) en welke boodschap verschijnt wanneer de bezoeker erop klikt. De bezoeker hoeft dus enkel een boodschap in te spreken (ipv een mailtje te sturen bvb) net als op een voicemail en onderaan het bericht zijn naam en mailadres in te vullen. Het bericht komt dan terecht in jouw mailbox en jij kan meteen ook rechtstreeks én mondeling antwoorden.  Ik gebruik het wel 'ns op een klaswiki bijvoorbeeld, het is zo geïnstalleerd. Hieronder zie je hoe het werkt:



Sinds oktober 2012 is er een nieuwe, interessante functie aan SpeakPipe toegevoegd! Je kan nu ook vanuit het programma je stem opnemen en rechtstreeks versturen naar een emailadres. De ontvanger hoeft geen account te hebben om de opname te beluisteren en kan ze desgewenst downloaden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten