Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


woensdag 1 augustus 2012

Maak leuke stripverhaaltjes met foto's van Flickr!

Bubblr is een heel leuk (gratis) tooltje om een soort korte stripverhaaltjes te maken met foto's die op Flickr staan (niet alleen foto's die je er zelf hebt opgezet, maar ook gewoon van anderen!). Je surft gewoon naar de site en je kan meteen beginnen (zonder in te loggen). In het vakje "tag" (links bovenaan) tik je een trefwoord in en het programma zoekt automatisch foto's over het onderwerp op Flickr (voor "Sagrada Familia" bvb, krijg je zo maar eventjes meer dan 19.000 resultaten...). Vervolgens klik je op de foto die je wilt gebruiken en heb je de mogelijkheid om er tekstballonnetjes aan toe te voegen. Dan kan je een nieuw trefwoord ingeven om op zoek te gaan naar een volgende foto, enz. Heel eenvoudig dus, maar wel leuk om studenten op die manier een verhaal te laten vertellen. Wanneer je "beeldverhaal" af is, hoef je enkel nog op publiceren te klikken om het resultaat met anderen te delen (via mail, Facebook, Twitter, Blogger, etc.). In volgend filmpje wordt uitgelegd hoe het werkt:


Erg leuk ten slotte, is de mogelijkheid om bestaande beeldverhalen te "recyclen", met andere woorden opnieuw te bewerken. Zo zou je bijvoorbeeld als opdracht een beeldverhaal kunnen starten met één of twee foto's (met een tekstballon) en de studenten vragen om het verhaal af te werken. Als test, heb ik (in nauwelijks enkele minuten) even onderstaand stripje gemaakt met foto's van Barcelona:


Let op: Bubblr werkte wel niet in Safari.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten