Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zaterdag 4 augustus 2012

Pik een willekeurige student/item uit een lijst

Op de leuke site ICT-idee vond ik enkele leuke tooltjes om ad random iemand uit een lijst te pikken of willekeurige groepjes samen te stellen:

  • Met dit tooltje, de fruitmachine, pik je zo een willekeurige naam uit een ingevoerde lijst. Je hoef er niet eens voor in te loggen! Het kan wel 'ns interessant om op die manier een student aan te duiden... Mag die bij de 'tweede ronde' niet meer mee doen, dan kan die je gewoon aanvinken en kiest het programma een volgend 'slachtoffer'... Je kan desgewenst de lijsten ook opslaan in het programma zelf (zoniet kopieer de de lijst gewoon vanuit een Word-bestand). Een goed alternatief is Random-name-selector: vervang de namen die in het lijstje staan door jouw studenten en go!
  • Met groepjeskiezer kan je de klas heel makkelijk opdelen in groepjes. Je kopieert de namenlijst in het programma (je hoeft niks te installeren en zelfs niet in te loggen! Gewoon naar de site surfen) en kiest het aantal groepjes dat je voor ogen hebt. That's it!
  • Heel leuk, ten slotte, is ook Name generator, waarmee je telkens opnieuw de volledige lijst in een andere volgorde kan plaatsen. Hier moet je wel eerst even voor inloggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten