Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


dinsdag 14 augustus 2012

Verstuur in één keer verschillende (grote) bestanden (tot 10 GB) !!!

Er bestaan tal van programma's waarmee je gratis grote bestanden kan versturen. Het één al wat handiger dan het andere (zie eerder artikel in deze blog).
Onlangs ontdekte ik er weer eentje op Sjaboe met wel een erg grappige naam: Stuur die shit :) Wat het tooltje bijzonder maakt is dat je niet enkel tot 10GB gratis bestanden kan versturen, maar vooral dat je meerdere files tegelijkertijd kan uploaden en verzenden (maximum 2GB per bestand). Bovendien is het ook bijzonder gebruiksvriendelijk: je hoeft niet eens in te loggen! Je surft naar de site en komt op onderstaand scherm terecht waar je enkel je naam en emailadres invult en dat van de bestemmeling. Je kiest de bestanden die je wilt versturen en that's it! Voor bestanden tot 1GB is ook Fileshift een prima alternatief.


2 opmerkingen:

  1. Dag Frederik,

    ken jij een site waar je interactief je foto's kan plaatsen in hetzelfde album ? Stel je gaat met 10 naar de Ardennen, elk neemt foto's en je wilt die met elkaar delen in hetzelfde album, zodat je geen 10 linken moet bijhouden.

    groetjes,
    Cindy Bovens

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Cindy,
      Tot een jaar of 2, 3 geleden gebruikte ik daarvoor Picasa, wat nog steeds goed werkt. Nu, tegenwoordig vraag ik aan mijn studenten om hun foto's en video's (van de studiereis) te verwerken tot een filmpje (dat ze dan delen op onze reiswiki).
      Met enkele collega's gebruikte ik onlangs nog Dropbox om foto's met elkaar te delen. Voorwaarde is wel dat iedereen dan Dropbox geïnstalleerd heeft.
      Ik kwam al verscheidene tooltjes tegen, trouwens, over het delen van fotoalbums, maar aangezien ik ze niet echt gebruik in m'n taallessen, hield ik die niet bij. Indien Picasa of Dropbox dus niet voldoen, vind je er zeker nog goede alternatieven.
      Groetjes Frederik

      Verwijderen