Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


dinsdag 4 februari 2014

Maak een "tweetwall" om een hashtag of twitteraar te volgen (in minder dan één minuut!)

Er verschijnen de laatste tijd steeds meer tooltjes die gerelateerd zijn aan Twitter en ook hun weg vinden naar het onderwijs. Het een is daarbij al nuttiger dan het ander... Tweetwally (dat al jaren bestaat, maar ik nu pas leerde kennen :) is er zo eentje. Je kan er een "tweetwall" mee creëren, een pagina, zeg maar, waarop de tweets verschijnen die jij wil. Tweets rond een bepaalde topic (via kernwoorden of hashtags #) of van een welbepaalde twitteraar, bijvoorbeeld.
Als je zelf een Twitteraccount hebt (je studenten hebben er geen nodig), krijg je voor je twitterwall een URL, die je kan delen met je studenten én een embedcode voor je blog, leerplatform, wiki, enz. (embedden lukte bij mij niet meteen in Firefox, in Google Chrome echter wel). De twitterwall zelf maak je in minder dan één minuut, zoal je kan zien in deze tutorial.
Tagboard is trouwens een gelijkaardige tool, waarvoor evenmin een account nodig hebt, zélfs om je twitterwall te delen, maar de gratis versie heeft wel enkele beperkingen: zo kan je enkel zoeken op hashtags en is de wall niet te embedden.

Hieronder zie je bijvoorbeeld een twitterwall met de meest recente tweets omtrent de hashtag #webtools:



Je zou een dergelijke wall ook in Twitter kunnen creëren, maar Tweetwally heeft o.a. het voordeel dat je persoonlijke gevens (met je volgers, eigen berichten, enz.) verborgen blijven.
Het kan erg interessant zijn, denk ik, om 'ns zo'n twitterwall te bekijken rond een thema dat je in de les behandelt of om je studenten -tijdens de les- in groepjes even zo'n twitterwall te laten maken. Daarvoor hebben ze niet eens een account nodig! Dit hoeft enkel wanneer je de twitterwall wil bewaren delen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten